Podstawowe zasady ergonomii pracy w biurze

praca w biurze

Ergonomia to słowo, które powstało ze zlepienia ze sobą dwóch osobnych wyrazów pochodzących z języka greckiego – praca i prawo. Jest to więc nauka o pracy, a ściślej mówiąc, o tym, jak najlepiej przystosować wszelkie używane podczas pracy narzędzia, maszyny oraz warunki pracy do możliwości i ograniczeń człowieka (zarówno psychofizycznych, jak i anatomicznych).

Dzięki ergonomii możliwe jest dostosowanie całego środowiska pracy do możliwości naszych organizmów tak, aby była ona wykonywana najefektywniej i nie powodowała zbytniego obciążenia naszego ciała. Ergonomia ma więc na celu wyeliminowanie źródeł wszelkich ewentualnych chorób zawodowych. Nauka ta łączy w sobie różne dziedziny takie jak: psychologię, fizjologię, higienę, medycynę, socjologię oraz organizację pracy. Polepszenie warunków pracy powinno przyświecać wszystkim projektantom, którzy zajmują się meblowaniem biur i innych miejsc pracy.

Dlaczego ergonomia jest ważna w biurze?

Praca biurowa jest niezwykle obciążająca dla naszych organizmów. Wielogodzinne przesiadywanie przed włączonym komputerem może stać się przyczyną statycznego obciążenia różnych mięśni (między innymi: mięśni stabilizujących kręgosłup, mięśni barków i rąk oraz mięśni karku). W wyniku przeciążenia tych partii mięśni powstają różne dolegliwości w układzie mięśniowo-szkieletowym, które mogą dotkliwie uprzykrzać życie i wpływać negatywnie na efektywność i wydajność wykonywanej pracy. U pracowników, którzy pracują w mało ergonomicznych warunkach, występują częste bóle i skurcze szyi, karku, barków, odcinka lędźwiowego kręgosłupa, a także rąk. Jeżeli praca odbywa się w niewłaściwej pozycji, może dojść do powstania zapalenia stawów, pochewek ścięgnistych czy zwyrodnienia stawów kręgosłupa.

Ergonomiczne środowisko pracy w biurze – jak je stworzyć?

Jeżeli zależy nam na stworzeniu ergonomicznych warunków pracy, powinniśmy zwrócić uwagę na kilka podstawowych elementów, najważniejszy jest dobór odpowiednich mebli biurowych:

  1. Krzesło

Pracownicy spędzają na nim wiele godzin dziennie, dlatego krzesło powinno zapewniać wygodną pozycję ciała i pełną swobodę ruchów. Najlepiej, jeżeli jest wyposażone w regulację wysokości siedziska, regulację wysokości oparcia i regulację pochylenia oparcia. Płyta siedziska powinna być wyprofilowana w taki sposób, aby zapewnić odpowiednie oparcie dla kręgosłupa oraz odcinka udowego nóg. Musi być również wyposażone w podłokietniki.

  1. Biurko

Biurko powinno być wystarczająco szerokie i głębokie, aby wszystkie niezbędne elementy wyposażenia stanowiska pracy mogły się na nim zmieścić i być rozmieszczone w odpowiedniej odległości od siebie. Dzięki takiemu ich rozkładowi możliwe będzie skuteczne zapobieganie przyjmowaniu wymuszonych i nienaturalnych pozycji ciała podczas pracy. Wysokość biurka oraz krzesła i podłokietników powinna być ustawiona tak, aby ręce podczas pisania na klawiaturze były ułożone naturalnie, czyli z zachowaniem co najmniej kąta prostego między ramieniem i przedramieniem. Monitor nie może znajdować się bliżej niż 40 cm, a dalej niż 75 cm od oczu pracownika. Dzięki temu odciążone będą zarówno oczy, jak i kark.

  1. Podnóżek

Jeżeli pracownik wyraża taką potrzebę albo gdy wysokość krzesła jest zbyt duża i nie może on stabilnie i płasko ułożyć stóp na podłodze, powinniśmy wyposażyć jego krzesło w podnóżek. Musi być ustawiony pod kątem maksymalnie 15°, aby jego stopy podczas pracy były na nim płasko ustawione.